Chicago

Det var en 6 timmars bil resa, en lang resa! Vi akte igenom Ohio, sedan vidare genom Indiana vidare till Illinois. Om jag ska vara arlig hade bilresan kunnat vara battre, som nagra vet har jag en ganska tyst familj sa min bil resa spenderades med hela Kristina fran Duvemala musikalen i oronen. Det ar ju en underbar musikal sa det ar ju inget att klaga pa..
Ibland kan jag kanna att jag ar mycket olik min familj fast jag ar ju pa samma gang en skandinavisk tjej sa det finns val inte sa mycket som sager att vi skulle vara lika.. Jaja, tillbaka till det roliga!

Pa vagen till Chicago at vi pa en riktig amerikansk restaurang, eller den har var val inte riktigt amerikansk amerikansk, den har var bara snuskig. Haha! Jag gick till toaletten och badrummet lag liksom bakom dar de lagade mat, sa nar jag stod och vantade pa att toaletten skulle bli ledig ser jag en man komma gaende med en vagn med disk, han sag typ ut som en spindel och sedan kom det en man som var lang och hade overbett, laskiga glasogon och sag bara anmalt laskig ut. Da fick jag for mig att det har var nagon sorts skrackfilm, att pajerna som vi senare skulle ata var gjorda av malda manniskor. Aah, helt ointressant information men det var min vilda fantasi som tog plats for en stund, vi fick inte manniskopaj utan det blev makaroner and cheese och sedan tankte ju jag att jag ville ha lite goda gronsaker till sa varfor inte ta blomkal och da tankte ju sa klart restaurangen att hon ska inte fa vara nyttig sa vi dranker aven blomkalen i ost. By the way, jag at inte blomkalen..
Som sagt ingen manniskopaj utan en otroligt god svartvinbars paj istallet :)



Vi kom fram till hotellet, dar bytte vi om till klader infor den stora kvallen:

Wicked

Vi tag tag till down town for att sedan komma fram till Ford Center for the Performing Arts, Orientral Theatre in Chicago. Hallen till teater var stor och vacker, guld vaggar med vackra motiv, bara att kliva in i hallen gjorde mig tarogd.
Sedan tillbringade vi en stund for att hitta vara platser som inte va de basta eftersom att vi typ satt langst bak och vi satt typ och tittade pa det hela uppifran men det gjorde inte sa mycket. Ni skulle sett musikalen! Det var otroligt!

Alla farger, rekvesita! Det var otroligt!! Sma detaljer som var sa snygga! Det borjade med overtyren och att ett stort drackhuvud som ramade in scenen borjade rora sig, redan da borjade ogonen taras, sedan nar musiken som jag lyssnat till sa manga ganger nadde mitt ora falldes en tar ner for min kind!
Det var otroligt, och sa rolig! Wicked ar en helt sjukt kul musikal! Plotsligt forstod jag liksom allt, jag fick alla dialoger emellan latarna, jag fick se vad som hande, nu vet jag hur allt slutar och plotsligt kan jag uppskatta musikalen annu mer!

De resurser som stora teatrar har ar otroliga, rekvisita kom glidandes in pa scenen utan att en enda manniska puttade  in det, kvastar kom flygandes in pa scenen, till och med Elphaba lyfte fran marken!

Det enda som jag kunde tycka var lite synd var att jag har lyssnat pa musiken sa mycket att jag kan varenda lilla melodi slinga och det kan bade vara positivt och negativt men det var som att alla som var med i musikalen forsokte gora latarna till deras egna (som aven det kan vara positivt och negativt) men det gjorde att ibland lat det som en helt annan lat.. Inte alltid snyggare an vad skivan visar helt enkelt.

Men i det stora hela, en sjukt grym upplevelse som jag ser tillbaka pa med lycka!


Amerikansk fotboll

Dagen efter var det dags for att se amerikansk fotboll, vi kladde pa oss klader i mangder for det har nu blivit extremt kallt har i Amerika. 4 plus grader ute och Chicago ar aven kand for sitt blasiga vader och det ar ett sant rykte. Vi satte oss och sag pa matchen och jag forstar ju som sagt inte sa mycket av amerikansk fotboll men i dag kandes matchen extra lang, jag trodde att mina tar skulle forfrysa, den snoade, blaste och det var SAA kallt! Jag tror att jag sprang till toaletten minst 8 ganger under matchen for att toaletterna var uppvarmda. Dar stod jag och tryckte emot ett element.
Men vi vann ju ialla fall! Nedrans tur!!
Fotbolls matcher ar verkligen party for manga amerikaner. Det var borta plan och publiken bestod anda utav 4/6 ohio supporters!



Charlie Trotter's

Vi gick aven pa stan for ett stund och jag kopte en klanning och en sjal fran en Levis affar.
Sedan var det dags for en otrolig upplevelse. Familjen och jag gick till Charlie Trotter's for att avnjuta ost och desserter.
Det borjade med en drink i baren och jag berattade aven stolt for bartendern att en av kockarna ar min kusin. Da fick vi plotsligt mojligheten att fa en rundtur i koket och halsa pa Alexander.
Vi kom in i koket och nar jag fick se honom, jag blev alldeles tarogd! Jag blev sa stolt! Jag gav honom en stor kram och presenterade honom for min familj och det var sa himla konstigt att plotsligt sta i Amerika med sin svenska kusin och sin amerikanska host familj.
Alexander visade oss runt i koket, 10-12 kockar trangdes i koket och alla arbetade under en otrolig koncentration, sa mycket rorelse i koket men anda sa organiserat. Otroligt att se!

Sedan at vi en otroligt god meny, forst en liten bit ost som sedan foljdes av 5 sma desserter som pa nagotvis gav mig en smak av kulturer i mangder, det var sa smart komponerat och otroligt gott!
Haftig upplevelse att bli uppassad sa! De hjalpte mig med stolen, fyllde pa mitt glas sa fort det var slut och det fanns alltid nagon att fraga om du behovde hjalp med nagot. Ja, inte bara en, det fanns flera stycken att fraga och alla var villiga att hjalpa dig med din fraga.



Sista dagen i Chicago tillbringades med Alexander, det var sa roligt att lyssna pa allt han varit med om. Vi tillbringade timmarna uppe i det nast hogsta tornet i Chicago. Helt otrolig kansla, bade konstig men anda sa haftig kansla att sitta och titta ut over staden i sallskap med sin kusin, sin svenska kusin.
Bara en lite fotnot, utsikten fran damtoaletten var otrolig! Det var ett stort fonster och vilken utsikt!
Tog tyvarr bara foto med mobilen.




6 timmars bilresa x2 gor att man far tanka lite och jag maste bara saga att jag tycker sa mycket om manniskor dar hemma i Sverige, ni gor mig sa glad! Dessutom sa ser allt ut som Gotland och Sverige nar det ar morkt. Kandes ibland som att jag korde hem till Sverige..

Kommentarer
Postat av: pappa

oj så häftigt. Vilka upplevelser. Jag tycker att din familj verkar fantastiska på att ordna grejor.och att få träffa Alle wow. Du måste hälsa familjen och säga hur mycket jag uppskattar dem.

Var snäll mot dem min kloka Stina.....

ujujuj

dad

2008-11-10 @ 08:40:10
Postat av: Farmor

Vilken härlig weekend Du har varit med om,musicalen , fotbollen,ja bara att få uppleva Chicago, en dröm för många.Sist men inte minst träffen med kusin Alaxander,både på hans jobb och privat. Toppen!

2008-11-10 @ 08:50:50
Postat av: faster Eva

Nu fick jag också tårar i ögonen när jag såg bilder på dig och Alle! Verkligen häftigt att ni kunde träffas, och det var härligt att höra din röst i telefonen! Jag har också varit på den damtoaletten...håller med dig, utsikten är grym!!

Det måste ha varit en underbar helg, vi gläds med dig! Alla kramar från oss härhemma!

2008-11-10 @ 21:05:00
Postat av: bella

Hej Stina



Fantastisk tur du har ta vara på upplevelserna. Det är svinkallt även i Sverige.



Imorgon kommer Pelle och hälsar på oss i Stockholm barnen här har storstädat sina rum, nu finns det bara ca 200 nallar i Marias säng, Pelle får mycket sällskap med andra ord.



Bella

2008-11-11 @ 21:37:58
Postat av: Stina

Ja, jag tar vara pa dem med gladje :)



Pappa, jag ar val alltid snall?



ja kommer ihag att jag uppskattade det sallskapet av nalle bjornar fast det kanske beror pa att jag ar 1.52 och pelle ar va narmare 1.90.. Aah, han kommer nog uppskatta det :)

2008-11-12 @ 16:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0