New York

Nu kommer ett langt inlagg!

Forsta dagen sa gick jag upp klockan 4.20 for att hinna att ta en dusch for att sedan aka till flygplatsen med Tom och hinna med planet. Min dusch tog lite for lang tid men jag hann! Jag var i tid pa planet, puh. Det verkar som att plan och jag inte fungerar allt for bra ihop men idag sa funkade allt perfekt.
Jag bor ju pa vastkusten av Gotland och Barlast ligger ju narmre ostkusten an vastkusten men det ar ju i en vik sa jag har egentligen aldrig fatt njuta en vacker soluppgang. Jag satt pa planet och darifran sag jag hur fran att varlden var alldeles mork lyste upp och tacktes av ljus. Det var verkligen otroligt vackert!
Jag satt pa planet och pratade med ett jatte trevligt par och de bestamde sig for att hjalpa mig att hitta mitt plan. Det hade de inte behovt gora for nar vi klev av planet sa fanns dar en stor tv som sa vilken gate som jag skulle till, A4. Ok, jag tittar runt lite for att se vilket hall jag skulle ga emot. Det forsta jag ser ar en STOR skylt A4. Alright! Det var ju inte sa svart! Jag tackade paret och gick och satte mig for att vanta.

Nasta flyg gick bra och det var lite guppig sa det kandes som en rolig berg och dalbana, satt och skrattade for mig sjalv faktiskt!

Jag klev av planet och dar stod Amanda! Jag blev alldeles chockad men som Amanda beskrev det, det kandes sa overkligt fast anda sa verkligt pa samma gang. Vi satte oss ett fik for att prata av oss och efter att jag fatt chansen att halsa pa hennes vard familj fortsatte vi prata i tre timmar fast denna gang pa hennes sang.
Det fanns verkligen mycket att prata om, delade tankar, liknande upplevelser, Sverige, mycket helt enkelt!

Vi akte inte in till City den kvallen da biljetterna med tag kostade 18 dollar! Vi gick och traffade Mimmi, en annan Au Pair fran Sverige. Vi bakade Scones och drack The och sedan fick Amanda ett sms om att vi och en kille som heter Keith skulle ata middag med honom och hans vanner. Vi bestamde tid och plats och sedan borjade vi fixa i ordning oss. Vi fixade inte till oss massor, utan bara lite som man gor nar man ska pa middag.
Vi kom till Sushi restaurangen dit vi kom forst. Keith kom lite senare med en kompis. De andra vantade i bowling hallen for de gillade inte sushi.
Nar vi kom fram till Bowlingen sa motts vi av 5 lite annorlunda personer. Vi var uppfixade och dessa personer maste ha blivit alldeles till sig da dessa personer skulle kunna ligga langt ner pa popular listan. De var trevliga ialla fall, men oj.. Ja, en upplevelse i sig!

Nasta dag sa var det dags for att komma in till city for forsta gangen. Konstigt, jag och Amanda satt pa taget och dar sitter en liten flicka som ar alldeles till sig i att titta pa Amanda. Hon borjar prata med oss (Hennes stolta pappa oversatte for oss for det var lite for svart att forsta en tvaarig amerikan), nar de reser sig for att ga av vid sin station kommer nasta pojke som ocksa borjar prata med oss! Han ska av pa samma station och han avslutar med att ge oss bada en kram!

Jag blev alldeles paff. Fran att vara en liten flicka som sett Visby Ringmur som hog kan ni ju forsta hur hogt alla husen var!! Wow!
Det var sa sjukt coolt dock! Jag gick runt och tog mangder av bilder!
Efter att ha mott upp Angelicka som aven hon ar en van fran Gotland gick vi runt och beundrade staden. Vi tog en turist bat for att komma ut och se vyn over havet, det ar ju som alla filmer! Sa himla haftigt verkligen!
Vi sag frihetsgudinnan, jag trodde att den skulle vara enorm! Men det var den inte riktigt! Den var ju sa klart stor, men inte alls sa stor som jag har fatt for mig :) Det var fortfarande valdigt imponerande!

Sedan nar batturen var over gick vi vilse nere i tunnelbanan, vi forsokte hitta tillbaka till times square och akte fel hall och grejer, men efter en timmes letande sa kom vi fram till Times Square och gud vad tiden gar fort nar man har roligt! Klockan var runt 5 nu. Vi stannade och pratade med en kille som berattade att han hette Robert. Robert salde biljetter till en Comedy show. Jag och Amanda nappade da biljetten inte var sa dyr! Dar stod vi och samtalade glatt med Robert i en halvtimme och sedan sa vi hejda for att vi skulle kolla in alla Broadway Musicals som stod pa sales listan.
Amanda har hela dagen visat mig musiken fran Musikalen Legally Blonde och vi gick runt och sjong pa latarna hela dagen. Redan samma dag sa hade Amanda sagt till mig hur mycket hon tycker om en av skadespelarna. Vi gar pa gatan pavag mot Musikalerna och Amanda hukar sig, hoppar, pekar, och forsoker saga nagot. Jag skriker till henne: Snacka Svenska!
Hon far fram att precis framfor sig gar Christian Borle, mannen som hon samma dag berattat hur mycket hon beundrar! Jag sager till henne att prata med honom och hon tog mod till sig och gick fram for att prata med honom. Han vander sig om och slanger ivag den cigarett som han precis har tant, Amanda fragar om de kan ta en bild tillsammans. Han blir glad, pa riktigt! Sedan tar vi en bild pa dem och sa har Amanda plotsligt traffat sin forsta kandis i New York City. Galet vad man forstar att varlden ar nara, den ar sa himla liten. Jag har vandrat runt i tva dagar pa Manhattan dar alla kandisar ror sig, jag har varit dar.

Senare pa kvallen sa sag vi min forsta Broadway Musical! Vi sag Shrek the Musical. Det var verkligen bra! Vilka resurser och det var himla kul att se en sa rolig musikal! Det fanns inte sa mycket att valja mellan om man var pa Broadway for att se en billigare musikal men Shrek var jatte rolig verkligen!

Efter det sa gick jag och Amanda pa restaurang for att forsatta prata om livet och sedan sa var det dags att aka hem.

Min forsta dag var over i New York City!

Andra dagen spenderades aven i New york City, den har dagen var inte solig och varm som dagen innan hade varit den har var regnig och kall men jag och Amanda gick glatt omkring i staden. Vi traffade Robert igen, han fragade vad vi hade tankt oss for dagen. Vi hade egentligen inte sa mycket planer. Vi tankte ga till omradet dar the Twin tours hade statt och sedan ga pa ett stort natur museum.
Robert slutade att jobba efter ett tag och han gav oss hans nummer sa kunde han visa oss runt i staden. Robert ar 21 ar, jatte trevlig social manniska. Vi hamnade pa ett cafe dar vi spelade pingis, jatte trevligt!
Sedan skulle jag och Amanda ga tillbaka till Time square for att se om det fanns annu en Show, kanske att STOMP hade billigare biljetter! Men tyvarr, de hade de inte.
Jag och Amanda akte med tunnelbanan mot Natur museumet men tyvarr sa hamnade vi inte dar, fast vi hade trevligt anda! Vi gick av fel och vandrade runt i en mysigare del av New York, det var nog da som jag forstod hur stor staden faktiskt ar. Det fanns sa mycket att se verkligen!
Vi satte oss pa restaurang och pratade och hade det trevligt. Sedan motte vi upp med Robert igen och gick pa Comedy show. Det var stand up comiker som var ok, vissa av dem var jatte roliga, andra visste jag inte riktigt vad de gjorde pa scen. Det var ialla fall himla kul!
Efter denna forestallning sa traffade vi tva danskar. Jag, Amanda, Robert och de tva danskarna hamnade i ett glatt samtal och plotsligt var klockan jatte mycket! Vi sprang till taget men sista taget hade redan gatt hem. Eftersom att Tag stationen inte vill att hemlosa ska sova pa tagen sa stanger de av stationen for nagra timmar under natten.
Detta fick mig och Amanda att vara tvugna att stanna i staden over natten. Robert stannade ocksa for att se att inget farligt hande med oss (Tack) sa natten tillbringades pa ett Macdonalds.

Tredje dagen blev alldeles for sen for att vi skulle kunna komma in till staden igen. Ja, som ni ser sa blev det en valdigt innehallsrik resa! Tva dagar var nastan for kort for att kunna se allt, jag maste helt enkelt komma tillbaka hit igen senare i mitt liv. Jag ar lite arg pa mig sjalv for att jag inte har sett museumet eller platsen dar tornen stod, men tiden gick alldeles for fort nar man hade roligt!

Jag ar jatte glad over min resa som verkligen var innehallsrik och intressant! Jag ska lagga upp massa bilder da jag kommer hem till Ohio!

Kramar!


Kommentarer
Postat av: farmor

Oj Stina! Vilka upplevelser Du varit med om, Du berättar så väl, att man nästan känner sig närvarande av allt det fantastiska. Du må tro att farmor har varit lite orolig, att vår älskade Stina skulle råka ut för något galet i en såååå stor stad, men nu vet vi att Du klarar det mesta.Kramar!

2009-04-09 @ 15:20:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0