Caving!

Klockan 07.15 stod jag pa skolans parkering efter en natt med allt for mycket vakenhet. Jag var bade nervos och hade svart att sova pa min hogra sida (som jag alltid gor) for att huvudet, nacken och axeln fortfarande gor ont efter bildorrs insidenten.
Jag var ialla fall glad och exalterad, jag visste egentligen inte vad som vantade mig.

Vi reste med bil i 3 timmar for att under den tiden krossa gransen mellan Ohio och Kentucky som nu ar min 16:e stat. Det var en lang men mycket trevlig resa da sallskapet i bilen bestod av Mig, Sarah, Bryn, Kelly, Alaina, Casey, Laura och Mr. Wieland. Vi pratade hela vagen och sjong allsang.

Nar vi kom ner till Kentucky hade alla 4:a stora bilar fulla med folk anlant. Vi at lunch och nagra bytte om och sedan var det dags att ta sig ut i naturen. Det var helt otroligt vackert verkligen! Amerikansk natur ar otrolig! Manga stallen ar helt ororda med fallna trad liggandes overallt, detta far de hela att se sa naturligt ut. Kentucky ar aven guppigare an Ohio sa det kandes som att man stod omringad av naturen som gick upp pa bada sidorna om en. Vi vandrade en kilometer for att komma till den forsta grottan. Som ni vet har jag aldrig varit i en grotta forut, eller... Jag har gatt i en turistfylld Lummelunda Grotta men den grottan gar inte att jamnfora med dessa grottor som jag gatt igenom idag!
Forsta grottan var den svaraste av dem alla. En vuxen man kan inte ga igenom den har grottan. Mr. Wieland har gatt igenom varenda grotta men inte den har. Det var ett litet hal in i den bergiga marken och den var tajt! Mycket tajt!
Jag gjorde forst ett tappert forsok och tittade in i halet men jag klarade det inte, jag blev utdragen svarandes pa svenska. Efter langt coach talk med mig sjalv forsokte jag igen, inte den har gangen heller.. Jag fick klastrofobi och hade svart att andas, blev utdragen aven denna gang.
Nu j'vlar..
Tredje gangen gillt. Jag gick in med Bryn, hon gick in forst for det finns inte en chans att tva manniskor ska fa plats samtidigt. Vi bestamde att vi skulle sjunga sa fort jag blev radda, kan ju saga att det blev ett partaj i grottan.. Vi sjong och gjorde disco ljud, svin kul by the way! MEN.. Tillbaka till min skrack, jag kom in och nu hade jag bestamt mig att jag skulle klara det. Jag krop in och det var sa himla tajt och for en kurvig tjej som mig kan dessa platser vara jobbiga. Jag fick svart att andas for att det var sa tajt men jag tog till mig ett tips som jag fick av en foraldrer som akte med: "Om du blir radd, stanna, stressa inte, slappna av och hitta fokus igen." Jag gjorde som han sa och jag klarade det!! Jag krop igenom den helt otroligt tajta grottan och den blev snabbt bredare. Fy tusan vilken kick! Jag tror inte att jag skulle forlatit mig sjalv om jag inte hade gjort den, men nu ar jag bara stolt.

Hela dagen krop vi runt i grottor och jag har nog aldrig varit sa lerig i hela mitt liv, det var tajta grottor, fyllda av spindlar (sag en liten grupp av spindlar pa sisodar 15 stycken och jag kan saga att jag krop en annan vag...) och vi sag aven fladdermoss hangandes pa grottornas vaggar. Vissa grottor var avstangda pagrund av att det finns ett fladdermus virus i Amerika och fladdermossen ar alldeles for svaga for att hantera manniskors bacterier och virus. Vi hade ialla fall tur att anda fa syn pa nagra.

Vi kralade i lera, pa sten, genom vatten och andra otroliga underlag. Det var verkligen haftigt att fa vara med om ett riktigt aventyr!

Det var sa vackert att vara i dessa tajta grottor och sedan se ljuset da man natt sitt mal. Det var verkligen otroligt! vadret gjorde allt sa himla mycket vackrare ocksa. Stralande solsken och varmt vader.

Jag och Casey hoppade aven i i en baverdamm for att simma runt lite, ocksa himla kul :) Casey ar galen, han hade endast badbyxor pa sig. Jag kallade honom the Cave Man. Maste ha gjort jatte ont eftersom att aven fast jag hade kna skydd sa varkte mina knan.

Jag tog inga bilder eftersom att det var sa blott men Mr. Wieland tog massa sa jag hoppas att fa en kopia sa att ni far se!

Det ar underligt med manniskor. Vi ar sa himla nyfikna och vi gor sa ofta dumma saker. VI forsoker att overvinna vara radslor. Jag var radd men jag tog steget att ga in i grottorna och jag klarade det. Det gjorde mig till en manniska med mer kunskap och gladje over att ha vunnit over min egen radsla. 


Stina - The Cave Woman.


 

Har kommer lite bilder! Tyvarr sa finns det inga bilder fran insidan av grottan for det var alldeles for lerigt och blott dar inne! Men har ar ett smak prov ialla fall :)

Kommentarer
Postat av: Mamma

NO WAY, att jag skulle krypa in i en mörk grotta med massa kryp. Du är allt bra modig. Kram

2009-05-11 @ 11:00:57
Postat av: Stina

Haha, Tack fina mamma! :D Jag jobbar pa det!

2009-05-11 @ 22:55:23
Postat av: Pappa

Nu komma du genast hem. Fy skam in i grottor och du dansar och har baler och slåss.

Ett skämtsamt "fy dig"

2009-05-13 @ 22:33:40
Postat av: Anonym

Faktiskt sa tror jag att jag ska stanna har och bo i en grotta.. :)

2009-05-14 @ 14:37:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0